Sindrom pra-haid dan Herba Cina - White Pony (Bai Shao)

Sindrom pra-haid dan Herba Cina - White Pony (Bai Shao)

Kesan sindrom Prahaid lebih 70% hingga 90% daripada wanita sebelum menopaus di Amerika Syarikat dan kurang bagi wanita di Asia Tenggara kerana perbezaan mereka dalam gaya hidup dan struktur sosial. Berlakunya sindrom prahaid (PMS) mempunyai lebih daripada dua kali ganda sejak 50 tahun yang lalu kerana penerimaan sebagai keadaan perubatan yang disebabkan oleh pemakanan yang tidak sihat dengan tinggi dalam makanan tepu. Sindrom Prahaid ditakrifkan sebagai fungsi yang rosak daripada ovari yang berkaitan dengan kitaran haid wanita, ia kesan keadaan fizikal dan emosi wanita, dan kadang-kadang mengganggu aktiviti harian akibat daripada turun naik hormon. Sindrom ini berlaku satu hingga dua minggu sebelum haid dan kemudian menurun apabila tempoh bermula. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan herba Bagaimana Cina kuda putih (bai shao) kesan wanita dengan PMS.

I. Definisi
Kuda putih adalah ubat herba Cina kemalangan yang telah digunakan dalam perubatan tradisional Cina dalam merawat jangkitan hati dan masalah pernafasan. Ia mengandungi beberapa sebatian kimia termasuk paeoniflorin, asid tanin, sistosterol, paeonin, benzoylpaeoniflorin, asid benzoik, Sitosterol β, gallotannin, dan lain-lain

II. Bagaimana herba Cina kuda putih (bai shao) kesan wanita dengan PMS.
Kelembutan 1. Payudara dan pengekalan air
Akar kuda putih mengandungi paeoniflorin yang merupakan bahan kimia mempunyai kesan diuretik untuk wanita dalam PMS menyebabkan mengurangkan ketegangan payudara dan pengekalan air. Ia juga membantu meningkatkan sistem imun terhadap tisu bengkak, membentuk pertumbuhan sel yang tidak teratur dan mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh kesan fizikal menyebabkan tisu yang rosak.

2. sakit Prahaid dan kekejangan
Ejen kimia asid tanin dalam kuda putih (bai shao) selain membantu meningkatkan fungsi buah pinggang dalam merawat pengekalan air, ia juga membantu untuk mengurangkan spam saluran darah menyebabkan mengurangkan risiko kejang perut yang disebabkan oleh genangan darah di rantau abdomen.

3. Sistem Saraf
Ia juga mengandungi sistosterol yang merupakan salah satu daripada beberapa phytoscholesterols dengan struktur kimia sama dengan kolesterol, ia membantu untuk menghalang tahap cheolesterol buruk dalam aliran darah yang terhasil dalam meningkatkan pengangkutan oksigen dan nutrien kepada sel-sel otak memerlukan, dan dengan itu, mengurangkan tanda-tanda keletihan dan kemurungan.

Fungsi 4. Hati
Resin diekstrak daripada kuda putih membantu untuk menyahtoksik hati terhadap mana-mana pengumpulan toksin, dan dengan itu meningkatkan fungsi hati dalam metabolisme karbohidrat dan mengawal selia fungsi pankreas dalam pengeluaran insulin menyebabkan mengurangkan risiko turun naik insulin bagi sesetengah wanita dengan PMS.

5. Anti spam
Ia juga mengandungi sebatian kimia paeonin yang telah terbukti berkesan dalam mengurangkan spam rahim otot bagi sesetengah wanita dengan PMS menyebabkan mengurangkan kesakitan haid dan kekejangan yang disebabkan lebih otot rahim aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar