Kuku jari kaki kulat - Punca dan Rawatan

Kuku jari kaki kulat - Punca dan Rawatan

Adakah anda sentiasa memakai kasut? Mempunyai kaki berpeluh? Adakah anda sering bekerja berkaki ayam di pantai, gerai mandi atau di tepi kolam renang? Nah, jika anda menjawab ya kepada semua di atas maka anda mempunyai risiko untuk mendapat kuku jari kaki kulat.

Ramai orang terlepas pandang hakikat bahawa tempat-tempat ini adalah sebahagian daripada kawasan di mana peluang anda untuk dijangkiti kulat yang agak tinggi. Kulat kuku jari kaki adalah disebabkan oleh dermatophytes dan beberapa jenis acuan, serta kulat candida itu. Ini kulat lebih suka tempat lembap yang juga panas dan lembap. Ramai profesional kesihatan akan memberitahu anda bahawa mencegah lebih baik daripada rawatan. Ini kerana rawatan untuk kulat kuku jari kaki boleh melibatkan mengambil ubat-ubatan yang boleh menjadi agak sukar pada pada hati anda. Terdapat juga krim preskripsi tetapi mereka adalah agak mahal. Tidak perlu dikatakan, mendapat rawatan kulat boleh agak mudah dan tidak lagi, boleh kos anda sejumlah besar wang. Sebaliknya, pencegahan adalah lebih mudah untuk dilakukan dan tidak akan dikenakan bayaran satu sen pun. Berikut adalah beberapa tips:

- Pastikan bersih pada setiap masa kaki anda. Tukar stoking dengan kerap dan pastikan kaki anda kering. Ingat, kulat ini hidup di kawasan lembap.
- Pakai sandal atau flip flop di tempat-tempat awam seperti kolam renang. Jika anda mandi di gerai-gerai mandi selepas berenang, pastikan anda mencuci kaki anda dengan teliti sebelum engkau sandal-sandal anda atau kasut semula. Pada asasnya, anda tidak akan mahu untuk memerangkap bakteria di kaki anda untuk jangka masa yang lama.

Jika anda sudah mempunyai jangkitan, maka anda mungkin mahu mencuba ubat rumah mudah yang melibatkan sesuatu yang anda sudah ada di dalam almari anda. Cuka mempunyai pelbagai kegunaan perubatan dan ia termasuk menghilangkan kulat. Untuk melakukan ini: Hanya menggunakan cuka rumah kosong dan memohon secara langsung pada bahagian yang dijangkiti. Anda juga boleh berjemur di bawah kuku anda (kuku) dalam cuka ini selama kira-kira 30 saat atau 1 minit setiap hari. Ingat kering dengan betul selepas itu untuk mengelakkan kelembapan. Sudah tentu, jika ini tidak berfungsi, anda perlu kemudian mendapatkan bantuan daripada seorang profesional yang akan dapat bercakap dengan anda tentang kursus yang berbeza tindakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar