Pemulihan sakit tekak

Pemulihan sakit tekak

A sakit tekak, merah dan bengkak boleh membuat anda merasa sakit dan sengsara. Mujurlah terdapat pelbagai semula jadi ubat sakit tekak yang boleh membawa anda berasa lebih baik cepat. Keindahan ubat-ubatan ini sakit tekak semulajadi adalah bahawa anda boleh mencari banyak bahan-bahan di rumah. Tidak seperti perubatan konvensional ubat-ubatan ini tidak mempunyai kesan sampingan yang buruk, dan selamat walaupun untuk kanak-kanak.

Ini adalah sebahagian daripada ubat sakit tekak yang paling popular yang saya mengetepikan kepada pesakit saya:

Air garam berkumur
Tambah setengah sudu teh garam dan secubit cili merah ¼ cawan air suam. Berkumur dengan campuran ini selama satu atau dua minit. Ulang jika perlu atau sekurang-kurangnya 3 kali sehari. Lada cayenne mengebaskan saraf di tekak dan boleh melegakan kesakitan. Garam dan air suam membersihkan tekak dan pencuci diri mana-mana mikrob atau toksin.

Sirap halia
Anda boleh membeli persiapan komersial sirap halia yang menggabungkan halia, madu Manuka dan epal sider cuka. Sebagai alternatif membuat anda sendiri dengan menambah 1 sudu teh halia parut segar kepada 1 sudu teh madu dengan ditambah epal cider cuka secukup rasa. Menghirup sirap terus dari sudu atau membubarkan ke dalam air panas untuk melegakan kesakitan dan menyembuhkan tekak.

Teh lemon panas
Memerah jus separuh limau ke dalam secawan air panas. Tambah beberapa parut halia, bawang putih, cili merah dan madu untuk menjadikannya lebih berkesan. Ini adalah salah satu yang terbaik ubat sakit tekak semula jadi di sekeliling, dan mempunyai manfaat tambahan yang membunuh mikrob menyebabkan jangkitan.

Penyedutan wap
Duduk dengan kepala anda ke atas usus air panas. Menutup kepala dengan tuala dan menarik nafas panjang selama beberapa minit. Tambahkan secubit garam atau satu sudu teh daun teh untuk meningkatkan ciri-ciri pembersihan wap itu. Sebahagian daripada pesakit saya suka untuk menambah beberapa titik minyak anti-virus seperti pokok teh, thyme atau minyak kayu putih.

Sup ayam
Membentuk satu periuk besar sup ayam. Memuatkannya dengan banyak bawang putih, bawang besar, halia dan kunyit untuk membantu nipis dan mengusir lendir dari sistem anda. Ini adalah salah satu ubat sakit tekak semula jadi yang boleh menenangkan jiwa anda, terutamanya jika ia mengingatkan anda memasak di rumah nenek anda!

Makan ringan
Salah satu yang paling murah ubat sakit tekak semula jadi adalah diet anda. Jika tekak anda adalah benar-benar merah dan bengkak tidak makan apa-apa makanan pepejal. Bertujuan untuk diet cecair sahaja broths, sup ayam, teh herba dan jus sayur-sayuran yang baru diperah. Menghisap beberapa cip ais dan / atau lozenges zink boleh membantu mengurangkan bengkak.

Apabila tekak anda bertambah baik anda boleh menambah beberapa buah-buahan lembut seperti kiwi, nanas segar dan mengais mengais yang sangat baik untuk mengurangkan keradangan. Makanan protein seperti telur, smoothie protein (mendapatkan serbuk gula percuma seperti protein whey) dan kacau kentang goreng dengan ikan, ayam atau daging merah tanpa lemak adalah pilihan yang baik untuk apabila pulangan selera anda.

Vitamin dan mineral
Nutrien penting yang kuat ubat sakit tekak semulajadi termasuk vitamin C, vitamin A, zink dan B kompleks. Ini boleh membantu meningkatkan sistem imun anda, melawan mikrob yang menyebabkan jangkitan dan mengurangkan keradangan. Jika anda mempunyai masalah menelan maka makanan tambahan serbuk atau cecair adalah mungkin yang terbaik untuk anda.

Ubat tahan sakit
Saya tidak memberi nasihat menggunakan mana-mana aspirin untuk sakit menyakitkan kerana terdapat risiko yang sangat sedikit komplikasi Sindrom Reye - penyakit yang serius yang boleh menyebabkan radang otak dan masalah hati. Anda boleh cuba alternatif yang lebih selamat seperti Panadeine, atau lebih baik lagi untuk ubat sakit tekak semula jadi, cuba ubat herba atau homeopati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar