Remedy rumah Untuk Cracked Lip Corners - Natural sudut Rawatan cheilitis

Remedy rumah Untuk Cracked Lip Corners - Natural sudut Rawatan cheilitis

Sudut-sudut bibir retak boleh menjadi amat menyakitkan. Malah, walaupun kecil, retak, lepuh dan scabs yang boleh muncul di sudut-sudut mulut boleh menjadi luar biasa menyakitkan dan saiz mereka sering mendustakan betapa buruk mereka boleh rasa!

Dikenali sebagai cheilitis sudut, keadaan ini adalah menghairankan biasa. Walaupun ia adalah yang paling biasa yang orang tua dan kanak-kanak yang lebih muda, ia boleh muncul dalam sesiapa sahaja, tanpa mengira usia. Ia tidak selalunya mudah untuk menentukan dengan tepat apa yang telah menyebabkan sudut-sudut bibir retak dalam setiap kes. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa faktor biasa yang boleh membuat ia lebih cenderung.

Kelembapan berlebihan bocor keluar dari tepi mulut sering mencetuskan keadaan. Bagi yang lain pula, ia boleh menjadi pen-menghisap jari atau menggigit. Dalam sebilangan kecil kes, ia boleh disebabkan oleh kekurangan-terutamanya pemakanan Vitamin B12 dan Besi. Kelembapan hampir malar menyebabkan kulit retak dan berpecah. Kawasan ini kemudian menjadi dijangkiti sebagai keadaan lembap adalah persekitaran yang sesuai untuk pertumbuhan bakteria dan jangkitan kulat. Apabila ini terus berlaku, ia adalah amat sukar untuk membasmi sepenuhnya.

Mujurlah, terdapat beberapa pilihan rawatan cheilitis sudut mudah untuk mengurangkan sudut-sudut bibir retak. Dalam kes-kes yang ringan, ini mungkin tidak mencukupi untuk menenangkan kawasan ke bawah, tetapi jika keadaan telah berterusan selama lebih daripada beberapa hari, ia adalah berkemungkinan bahawa yang dijangkiti telah memegang dan anda mungkin perlu mengambil tindakan yang sewajarnya.

Jika gigi palsu buruk sesuai adalah satu isu, langkah-langkah yang perlu diambil untuk mempunyai ini diperbetulkan dan dengan rawatan yang sesuai, keadaan akan hilang. Untuk mengelakkan pen dan jari menggigit, cat hujung pen atau kuku dengan pahit "anti-menggigit kuku" penyelesaian yang boleh diperolehi daripada farmasi. Jika anda merasakan keadaan itu boleh disebabkan oleh kekurangan pada besi atau vitamin B12, makanan tambahan kos rendah boleh didapati jika disyorkan oleh doktor anda. Jika cheilitis sudut yang agak ringan, anda boleh mendapatkan bantuan dengan menggunakan lapisan jeli petroleum atau salap bibir unperfumed pada sudut-sudut bibir retak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar